MPW2133 - MALAYSIAN STUDIES
PURPOSE
The purpose of this assignment is to discuss the achievements and weaknesses of the Look East Policy after being introduced in 30 years in Malaysia.
REQUIREMENTS
On February 8, 1982, Tun Dr. Mahathir had introduced the Look East Policy (LEP) as a policy to emulate the Eastern countries such as Japan and South Korea that have successfully developed rapidly and become developed nations. Recently, Datuk Seri Najib Tun Razak has expressed commitment to further strengthen the Look East Policy after 30 years of implementation.
Based on the statement above;
i. Describe in detail the aims of the Look East Policy that was introduced and give relevant examples.
ii. Discuss the achievements obtained from the Look East Policy in terms of economy, social and politics.
iii. Give a comment on weaknesses in the implementation of the Look East Policy in Malaysia.
iv. Do an analysis of why Datuk Seri Najib announced his commitment to further continue the Look East Policy.
==============jawapan============
1.0 Pengenalan
Dasar
Pandang ke Timur (DPT) begitu popular semenjak ianya diperkenalkan pada tahun
awal 80an. Dasar Pandang ke Timur diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri Tun
Dr. Mahathir Mohamad pada 8 Februari 1982. Dasar
ini menekankan kepada sikap-sikap positif yang ada pada orang Jepun dan Korea
Selatan. Selain itu, ianya juga memfokus kepada elemen latihan dan pendidikan.
Sikap-sikap positif yang dimaksudkan adalah merangkumi kejujuran, ketepatan
masa, berdisiplin, tekun, rajin dan etika kerja yang baik bagi meningkatkan
mutu kerja dan kemahiran dikalangan pekerja di Malaysia.
Dasar
ini tidaklah mengambil bulat-bulat sikap positif yang ada pada kedua-dua negara
tersebut. Ianya akan disesuaikan
mengikut sikap dan amalan di Malaysia supaya selari dengan budaya dan nilai
positif ketimuran yang kita miliki. Kaedah-kaedah yang digunakan adalah
dengan mengadakan kursus dan latihan di Jepun dan Korea Selatan. Kursus dan
latihan ini meliputi pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi, kakitangan
awam dan tidak ketinggalan juga kakitangan agensi swasta. Diantara objektif DPT
adalah merangkumi:
· Mempertingkatkan
ilmu pengetahuan dan kemahiran teknologi tinggi
· Mencontohi
dan menerapkan nilai-nilai etika kerja positif
· Kerja
Berkumpulan
· Semangat
Patriotisme
· Mempelajari
sistem pengurusan dan organisasi
· Perubahan
sikap kepada konsep Kepimpinan Melalui Teladan
Secara
ringkasnya, Dasar Pandang ke Timur adalah satu dasar yang menjadikan Jepun dan
Korea Selatan sebagai idola atau ikutan mengikut acuan kita sendiri.
2.0 Matlamat
Dasar Pandang ke Timur
2.1 Menimba Pengetahuan Teknologi
Pada waktu sebelum Dasar Pandang ke
Timur diperkenalkan, negara kita masih tercari-cari idola untuk dijadikan
mentor pembangunan ke arah menuju sebuah negara maju. Kerajaan di bawah
pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad telah mencetuskan satu idea baru dikenali
Dasar Pandang ke Timur bagi membolehkan rakyat di negara ini mempelajari
teknologi Jepun dan Korea melalui proses peralihan atau pemindahan teknologi.
Sebagai contoh pada tahun 1985, kereta
nasional pertama iaitu Proton Saga dikeluarkan. Ianya terhasil daripada perkongsian teknologi Mitsubishi daripada
Jepun bermula daripada tahun 1983 lagi. Ini membuktikan matlamat Dasar Pandang
ke Timur untuk menimba ilmu teknologi daripada negara Jepun telah tercapai.
Malaysia mungkin tidak akan mengeluarkan kereta pertamanya pada tahun 1985
sekiranya tiada jalinan perkongsian ilmu teknologi daripada negara Jepun.
2.2 Etika Kerja
Etika kerja yang sangat berdisiplin
dikalangan pekerja-pekerja Jepun dan Korea menjadi salah satu matlamat dalam
Dasar Pandang ke Timur. Perdana Menteri pada waktu itu iaitu Tun Dr. Mahathir
Mohamad sangat berminat dengan sikap warga Jepun dan Korea Selatan yang sangat berdedikasi dalam menjalankan tugas
mereka. Manakala dari segi pengurusan pula, mereka menggunakan beberapa
kaedah untuk memantapkan sesebuah syarikat atau organisasi.
Pada masa ini, semua etika kerja yang
baik ini telah diterapkan kedalam pengurusan syarikat dan agensi kerajaan di
Malaysia. Sebagai contoh, amalan memakai tanda nama, anugerah pekerja
cemerlang, perubahan sikap mengikut formula Bersih Cekap Amanah dan Kepimpinan
Melalui Teladan yang menjadi moto kepada Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN).
Semua ini adalah hasil kerjasama yang telah dijalankan dalam Dasar Pandang ke
Timur.
2.3 Nilai Kerja Positif
Di Jepun dan Korea Selatan, mereka
banyak menerapkan budaya kerja yang positif seperti saling hormat
menghormati. Majikan dan pekerja
seolah-olah hamper tiada jurang. Amalan 5S juga adalah antara nilai kerja
positif yang diterapkan di Jepun merangkumi aktiviti sisih, susun, sapu, seragam, sentiasa amal. 5 amalan ini telah
jelas menggambarkan disiplin yang ada dalam diri setiap pekerja di Jepun. Ianya
bertujuan untuk mewujudkan persekitaran
kerja yang selamat, selesa dan kemas. Hasilnya akan dapat meningkatkan
kualiti perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja.
Ternyata amalan 5S yang diamalkan di
Jepun telah menjadi ikutan di Malaysia. Sebagai contoh, semua agensi kerajaan
telah diwajibkan untuk melaksanakan 5S. Pelaksanaan 5S di agensi-agensi
kerajaan juga telah menjadi ukuran atau panduan kepada perlaksanaan sistem
pengurusan kualiti MS ISO 9000.
2.4 Majikan dan Pekerja Adalah Sama
Jurang antara majikan dan pekerja
dilihat begitu ketara sebelum Dasar Pandang ke Timur diperkenalkan. Majikan
seolah-olah boleh mengarahkan apa sahaja dan pekerja perlu ikut semua arahan tanpa bantahan walaupun ianya tidak
memberi impak yang positif kepada syarikat atau agensi. Akibatnya pekerja
yang tidak bersetuju dengan arahan yang negatif
itu tidak boleh menyuarakan pendapat mereka lantas menimbulkan rasa
tidak puas hati. Ini adalah perkara yang tidak baik dan sepatutnya tidak
berlaku kerana kita ke arah menuju sebuah negara yang maju. Oleh itu, beberapa
prinsip telah diterapkan supaya menjadi amalan dalam organisasi dalam mencapai
suasana kerja yang harmoni. Diantara prinsip-prinsip tersebut adalah :
· Memberi
peluang kepada pekerja untuk meningkatkan mutu kerja mereka
· Pekerja
dan majikan seolah-olah sebagai sebuah keluarga
· Majikan
dan pekerja bekerja dalam satu kumpulan
· Pekerja
yang melaksanakn tugas dengan baik dianggap bijak dan boleh dijadikan pakar
rujuk dikalangan mereka
Prinsip-prinsip diatas secara amnya
memberi kesaksamaan dikalangan pekerja dan majikan seterusnya memberi kesan
yang positif kepada organisasi.
3.0 Pencapaian
Dasar Pandang ke Timur
3.1 Bidang Ekonomi
Inisiatif yang dimulakan oleh Tun Dr.
Mahathir Mohamad ini adalah untuk
mempelajari pengalaman kedua-dua negara ini bagi membangunkan ekonomi Malaysia
supaya selari dengan negara-negara maju di dunia. Sebenarnya rahsia kejayaan
Jepun dan Korea Selatan adalah didasarkan kepada etika kerja yang berdisiplin,
pengurusan yang cekap dan moral yang tinggi. Ketiga-tiga faktor ini membawa
kepada kejayaan ekonomi negara Jepun dan Korea Selatan.
Selari dengan pengenalan Dasar Ekonomi
Baru (DEB) yang diperkenalkan pada tahun 1971, Dasar Pandang ke Timur telah
memberi manfaat dalam memastikan matlamat DEB dapat dicapai dengan jayanya.
Sebagai contoh, ramai kalangan pelajar yang pulang daripada Jepun atau Korea
Selatan telah mengambil langkah untuk bekerja sendiri dengan membuka syarikat
atau perniagaan. Keadaan ini akan mengubah nasib sesebuah keluarga yang
sebelumnya bergantung harap kepada subsidi yang diberikan oleh kerajaan. Kebangkitan
rakyat untuk tidak bergantung harap
kepada subsidi kerajaan semata-mata secara tidak langsung akan meningkatkan
ekonomi negara seterusnya menjadikan negara Malaysia sebuah negara maju
menjelang 2020 seperti yang diteraskan dalam Wawasan 2020.
Selain itu, beberapa program penswastaan telah diperkenalkan
semenjak Dasar Pandang ke Timur dilaksanakan. Diantaranya ialah penswastaan
Telekom Malaysia Berhad dan Lembaga Letrik Negara. Langkah ini bertujuan untuk mengurangkan kos dan beban kerajaan dalam melaksanakan projek-projek pembangunan.
Secara tidak langsung, ianya juga akan diuruskan secara lebih professional dan
teratur untuk menghasilkan keuntungan yang maksimum. Kerajaan juga memperolehi
cukai daripada agensi-agensi yang diswastakan.
3.2 Bidang Teknologi
Dari segi teknologi, banyak kepakaran
yang diperolehi oleh pelajar-pelajar dan kakitangan awam/swasta yang pergi
mengikuti latihan disana telah dipraktikkan disini. Sebagai contoh, Malaysia
berjaya menghasilkan motosikal sendiri berjenama tempatan iaitu Motosikal dan
Enjin Nasional Sdn Bhd (Modenas). Pada peringkat awal penghasilan, motosikal
Modenas menggunakan enjin Kawasaki. Beberapa tahun kemudian, enjin tersebut
yang datang daripada Jepun telah diubahsuai sepenuhnya. Hasilnya, pada hari ini
Modenas telah menggunakan enjin sendiri yang
dipasang pada sesetengah model
keluarannya. Ini menunjukkan kejayaan yang dicapai dalam bidang
teknologi hasil daripada Dasar Pandang ke Timur.
Contoh lain yang kita dapat lihat pada hari
ini adalah pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang. Kita tidak lagi bergantung penuh kepada kepakaran daripada Korea Selatan. Sebagai contoh, kesemua getah penyerap gempa bumi yang dipasang
adalah hasil daripada kejuruteraan anak tempatan. Walaupun ianya diperbuat
di United Kingdom namum kepakaran menghasilkan getah-getah penyerap tersebut
adalah bermula di sebuah makmal milik Lembaga Getah Malaysia (LGM) dan
direkabentuk di Pusat Penyelidikan Tun Razak (TARRC)di United Kingdom. Inilah
antara pencapaian yang begitu membanggakan yang telah dicapai hasil Dasar
Pandang ke Timur.
3.3 Bidang Politik
Dengan adanya perkongsian bidang
teknologi, kebudayaan dan pendidikan, secara tidak langsung Kerajaan dapat menguatkan hubungan diplomatik dengan
kedua-dua negara. Malah hubungan ini juga tidak dinafikan dapat mengeratkan
hubungan diplomatik antara ketiga-tiga negara yang terlibat. Hubungan politik yang baik sangat penting
bagi membentuk hubungan jangka masa panjang. Sebagai contoh, isu kehilangan
pesawat mh370 yang dialami oleh Malaysia. Pihak kerajaan lebih mudah untuk
bekerjasama dengan kerajaan Korea Selatan dan Jepun apabila keadaan amat
memerlukan.Tetapi keadaan mungkin berlaku sebaliknya jikalau tiada hubungan
politik dengan kedua-dua negara tersebut.
3.4 Bidang Pendidikan
Sekiranya dilihat dari segi pendidikan,
Dasar Pandang ke Timur memberi kesan yang sangat baik kepada pembentukan silibus
dan kaedah pengajaran serta pembelajaran dalam bidang pendidikan. Selepas Dasar
Pandang ke Timur diperkenalkan, banyak institusi-institusi pendidikan dan
sekolah menengah yang menawarkan bidang kemahiran dan teknologi tinggi
berbanding sebelumnya yang hanya menawarkan bidang sejarah dan sastera sahaja. Contoh
yang paling jelas adalah pewujudan
sekolah menengah vokasional dan teknik. Idea pewujudan sekolah menengah
teknik dan vokasional adalah hasil lawatan guru-guru kita ke Jepun.
4.0 Kelemahan
Dasar Pandang ke Timur
Seperti yang kita sedia maklum, Dasar Pandang ke
Timur menampakkan banyak kelebihan kepada individu-individu yang pernah belajar
atau bekerja disana. Namun begitu, tanpa kita sedari ianya mempunyai beberapa kelemahan yang sepatutnya kita
sedari setelah 34 tahun (1982-2014) pelaksanaan dasar ini diperkenalkan. Antara
kelemahan-kelemahan yang dapat dikesan adalah dari segi pemindahan teknologi yang tidak menyeluruh, kesan ekonomi, tiada
pembangunan berdikari dan tiada program pengurusan ekosistem. Beberapa
kelemahan yang ketara dibincangkan secara lanjut dalam perenggan berikutnya.
4.1 Pemindahan Teknologi
Pemindahan teknologi yang diharapkan
berlaku secara menyeluruh tidak berjaya dilaksanakan walaupun kepakaran telah
dimiliki. Secara amnya, pelajar atau kakitangan yang pernah berada disana telah
berjaya mencedok ilmu dan kepakaran daripada kedua-dua negara terbabit dengan
jayanya. Namun begitu, ianya hanyalah teori semata-mata dan mereka tidak boleh
mempraktikkannya apabila pulang. Ini kerana banyak syarikat dari Jepun dan
Korea Selatan hanya mementingkan keuntungan semata-mata. Mereka tidak memberi komitmen dan usaha yang bersungguh-sungguh bagi
memindahkan teknologi yang mereka miliki kepada kita. Kalau adapun ianya
masih dibawah kawalan mereka sendiri sepertimana semasa pembinaan Menara
Dayabumi dan Jambatan Pulau Pinang dimana eksekutif, jurutera dan arkitek
disandang oleh warga Jepun dan Korea sahaja dan bukannya warga tempatan.
4.2 Kesan Ekonomi
Dewasa ini, kita seolah-olah telah diikat
oleh penggunaan barangan-barangan harian yang berasal dari Jepun dan Korea.
Lihatlah daripada awal tahun 90an, jenama-jenama
keluaran daripada Jepun dan Koea Selatan seperti Toyota, Honda, Panasonic, National dan
Samsung telah memonopoli pengeluaran dan jualan di negara kita. Ini adalah
perkembangan yang tidak sihat untuk pertumbuhan ekonomi kerana ianya tidak
bersaing dengan barangan-barangan keluaran daripada negara Barat.
Minda tentang barangan Jepun dan Korea
adalah lebih baik daripada barangan keluaran Barat menular sehingga ke hari ini
menyebabkan syarikat dari negara Barat
tidak berminat untuk melabur kerana ditakuti kurang mendapat sambutan.
Contoh paling jelas ialah dalam industri pemotoran. Kita boleh lihat sambutan
yang diberikan terhadap kereta-kereta Barat seperti Ford dan Mazda jika
dibandingkan dengan sambutan terhadap jenama Toyota dan Honda. Ini akan
menyebabkan Toyota dan Honda merasa selesa kerana kurang persaingan. Secara
asasnya, ekonomi akan lambat berkembang
sekiranya kurang persaingan dalam sesebuah pasaran. Secara tidak langsung
ekonomi kita akan lambat berkembang. Inilah kesan negatif Dasar Pandang ke
Timur yang telah kita terima pada hari ini dan perlu diperbaiki.
4.3 Tiada Pembangunan Berdikari
Akibat kebergantungan teknologi terhadap
kedua-dua negara Timur ini, Malaysia
secara tidak sedar telah bergantung harap kepada mereka sepenuhnya.
Lihatlah contoh pembangunan Menara Dayabumi dan Jambatan Pulau Pinang. Pembinaan
Menara Dayabumi diberikan kepada kontrak daripada Jepun yang menawarkan nilai
jauh lebih tinggi ($313 juta) berbanding kontraktor tempatan yang mampu
melakukannya dengan belanja yang lebih murah($242 juta). Akibatnya, anak-anak tempatan disisihkan daripada
menyertai golongan pakar dan professional semasa proses pembinaan Dayabumi.
Hampir kesemua jurutera dan arkitek adalah daripada negara Jepun manakala
pekerja tempatan hanya diberi tanggungjawab untuk melaksanakan tugas-tugas
buruh sahaja. Ini amat merugikan kita kerana tenaga pakar tempatan tidak boleh
mempraktikkan apa yang mereka pelajari dan menimba ilmu dan pengalaman semasa
proses pembinaan bangunan Dayabumi.
Begitu juga semasa pembinaan jambatan
Pulau Pinang, syarikat-syarikat tempatan yang dikehendaki bekerjasama dengan
syarikat dari Korea Selatan enggan berbuat demikian kerana tidak mahu terikat
dengan syaray-syarat yang amat ketat dan tidak menguntungkan. Dengan kata lain,
syarikat tempatan telah dianaktirikan dan tidak diberi peluang untuk mengetuai
sesebuah pembangunan mega pada waktu itu.
4.4 Tiada Pengurusan Ekosistem
Sesuatu yang amat merugikan dalam Dasar
Pandang ke Timur adalah tidak memasukkan program pengurusan ekosistem. Malaysia mengalami krisis bekalan air yang
serius meskipun negara mempunyai sumber air yang mencukupi. Selain itu,
pengurusan sisa pepejal juga tidak diurus dengan cekap. Ini kerana kita tidak pernah belajar daripada negara Jepun
tentang bagaimana mereka menguruskan sisa pepejal dan guna semula air
dengan amat baik sekali. Program sedemikian tidak diterapkan dalam Dasar
Pandang ke Timur. Ini amat merugikan kerana kita memiliki sumber air yang
banyak tetapi tetap mengalami krisis air. Alangkah baiknya jikalau Malaysia
dapat berkongsi selok belok pengurusan air daripada Jepun sejak dari dahulu
lagi. Oleh itu masalah air dan pengurusan sisa pepejal perlulah diberi
perhatian dalam gelombang kedua Dasar Pandang ke Timur.
5.0 Analisis
Gelombang kedua Dasar Pandang ke Timur
Gelombang kedua Dasar Pandang
ke Timur telah dipersetujui pada 25 Julai 2013 antara Malaysia dan Jepun. Dalam
gelombang kedua ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah
menggariskan beberapa bidang utama meliputi perusahaan kecil dan sederhana
(PKS), aliran penyelidikan dan inovasi, nanoteknologi, biologi, teknologi hijau,
teknologi tinggi dan pembangunan
perkhidmatan mewah. "Gelombang kedua
Dasar Pandang Ke Timur adalah mengenai industri masa depan:berteknologi tinggi
dan rendah karbon"(D.S. Najib, 2013). Gelombang kedua menyaksikan perkongsian bukan sekadar bidang pendidikan
dan latihan sahaja. Malah diperluaskan kepada bidang ekonomi sejajar dengan
misi Malaysia ingin menjadi negara maju menjelang tahun 2020.
5.1 Bidang Penyelidikan dan Inovasi
Dewasa ini, bidang penyelidikan dan inovasi
adalah merupakan aset penting kepada sesebuah negara. Sesebuah syarikat atau
perniagaan akan menanggung kerugian sekiranya bergantung penuh kepada bahan
mentah semata-mata. Mereka perlu membuat penyelidikan
dan kajian serta inovasi bagi menggantikan bahan mentah tersebut kerana ada
ketikanya bahan mentah akan menjadi terlalu mahal ataupun habis.
Apa yang berlaku terhadap kilang
biodiesel di Malaysia yang telah ditutup menjadi pengajaran besar kepada betapa
pentingnya penyelidikan dan inovasi. Kenaikan
mendadak harga sawit mentah dipasaran memaksa kilang biodiesel ditutup. Keadaan
ini amat merugikan negara setelah banyak wang dilaburkan untuk membuka kilang
tersebut. Jika diteliti semula, punca ianya ditutup adalah kerana sumber utama
iaitu sawit mentah mengalami peningkatan harga mendadak dan syarikat tidak
mampu untuk menampung kos bahan mentah. Pada masa yang sama tiada penyelidikan
dan inovasi dilakukan bagi menggantikan bahan mentah sawit yang mahal. Oleh
itu, inisiatif untuk mengkaji bahan mentah biodiesel yang lebih murah, termasuk
sisa perbandaran dan sisa biomas minyak sawit perlu di percepatkan bagi menggantikan bahan mentah
sawit yang digunakan pada masa sekarang.
5.2 Teknologi Tinggi
Selari dengan Program Transformasi
Ekonomi(ETP) yang mensasarkan Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020,
Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengambil peluang dalam pelancaran gelombang
kedua ini dengan menerapkan perkongsian
teknologi tinggi daripada Jepun dan Korea Selatan. Seperti yang kita tahu,
banyak perancangan melibatkan teknologi tinggi seperti pembinaan landasan
keretapi laju antara Malaysia dan Singapura yang sedang dirancang. Oleh itu, Jepun
adalah pilihan yang tepat sebagai rakan kongsi untuk projek landasan keretapi
laju ini apabila ianya dilaksanakan kelak. Walaubagaimanapun, kerajaan harus
memastikan semua projek ini melalui bidaan yang telus dan perkara seperti yang
berlaku dalam pembinaan Menara Dayabumi tidak berulang.
5.3 Teknologi Hijau
Konsep Teknologi hijau adalah meminimumkan bekalan tenaga yang digunakan
dan mengurangkan lepasan gas karrbon dioksida. Seiring dengan kepesatan
pembangunan di zon Iskandar Malaysia, pihak syarikat dari Jepun telah berminat
untuk menjadikan Bandar Iskandar ini sebagai bandar komuniti pintar yang
berasaskan teknologi hijau seperti yang mereka lakukan di negara mereka.
Syarikat-syarikat ini akan mencipta inovasi baru dan mesin baharu bagi
penggunaan tenaga baharu. Tidak dapat dinafikan lagi, Malaysia telah berjaya
membina bandar-bandar yang cantik seperti Putrajaya dan Cyberjaya. Namun
begitu, konsep teknologi hijau tidak banyak ditekankan dalam pembinaannya. Oleh
itu, permulaan konsep teknologi hijau akan dimulakan di zon Iskandar Malaysia.
5.4 Pengurusan Ekosistem
Dari segi pengurusan Ekosistem, ia
menekankan kepada kebergantungan tenaga
bahan api fosil dan kecekapan pengurusan bekalan air. Seperti yang kita
sedia maklum, Malaysia sentiasa mengalami krisis air yang serius hampir setiap
tahun. Apabila tiba musim kemarau, penduduk terutamanya di bandar-bandar besar
akan mengalami krisis air yang serius sehingga memaksa kerajaan melaksanakan
catuan bekalan air. Sumber air dari empangan akan surut sehingga ke tahap
kritikal mengakibatkan catuan air terpaksa dilakukan. Oleh itu, Malaysia perlu
mengorak langkah untuk membuat
penyelidikan dan mempraktikkan apa yang dilakukan di Jepun iaitu meningkatkan
sistem air dirawat dan sistem rawatan kumbahan supaya boleh menggunakan
semula sumber air terpakai. Selain itu, tenaga bahan api fosil yang akan habis
juga perlu digantikan dengan tenaga bahan api yang lain seperti elektrik dan
solar.
6.0 Rumusan
Bermula dari awal perlaksanaan Dasar Pandang ke
Timur pada awal tahun 1982 sehingga kepada gelombang kedua dasar tersebut pada
2013 telah memberi banyak impak kepada pembangunan negara. Biarpun terdapat
impak negatif yang diterima sepanjang 30 tahun fasa pertama, negara diterajui
Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengorak langkah untuk memperkenalkan fasa
kedua yang lebih komprehensif dan meluas. Ini tidak bermakna fasa pertama yang
diperkenalkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak memberi impak yang positif.
Banyak kemewahan yang kita miliki hari ini adalah hasil daripada Dasar Pandang
ke Timur pada fasa pertama. Lihatlah Jambatan Pulau Pinang dan Menara Dayabumi
yang pada suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan negara. Semua itu adalah usaha
dan komitmen yang terhasil daripada dasar Pandang ke Timur yang telah
diperkenalkan. Diharap semua kelemahan yang wujud dijadikan iktibar dan dapat
diperbaiki dalam gelombang kedua Dasar Pandang ke Timur. Semoga kita berjaya
dalam menuju kea rah menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020.
Rujukan
Suhaila Fauzi(2013).
Dasar ekonomi dr Mahathir. Diambil daripada
http://www.slideshare.net/suhailahfauzi7/dasar-ekonomi-dr-mahathir
Neosangsapurba(2011).
DASAR PANDANG KE TIMUR: SATU PREVIEU. Diambil daripada
http://geopolitikus.blogspot.com/2011/02/dasar-pandang-ke-timur-satu-previeu.html
Lina Razali(2009).
MASYARAKAT JEPUN. Diambil daripada
http://www.scribd.com/doc/22416177/Dasar-Pandang-Ke-Timur
NATRA NADEA(2010).
Dasar Pandang ke Timur. Diambil daripada
http://natranadea.blogspot.com/2010/08/dasar-pandang-ke-timur.html
http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=1437:dasar-pandang-ke-timur&lang=ms
http://www.bharian.com.my/articles/DanaRM318jutabangunteknologihijaudilancar/Article/
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_05.htm
http://m.utusan.com.my/Dalam_Negeri/20131214/dn_01/Enam-sektor-tumpuan-DPT20
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dasar-pandang-ke-timur-perlu-disambung-dan-dibangunkan-kata-pm
No comments:
Post a Comment